Online cursus of membership?

Als je online je kennis of diensten aan wilt bieden dan kan dat op verschillende manieren. Een keuze waar leraren of coaches vaak voor staan is de keuze tussen een online cursus of een membership (ook wel abonnement of lidmaatschap genoemd).

Welke van deze twee is nou het beste voor jou en voor je klanten?

Hieronder even een kort overzicht om een beeld te krijgen van waar we het over hebben:

Online cursus

  • Eénmalige aanschafkosten voor je klanten
  • Duidelijk doel met een begin- en eindpunt

Membership

  • Maandelijkse (terugkerende) kosten voor je klanten
  • Klanten blijven zo lang lid als zij willen

Beide vormen hebben hun voor- en nadelen, die ga ik hieronder bespreken.

Membership website – de voordelen

Voorspelbaar inkomen

Een membership website heeft als voordeel dat het inkomen van de komende maanden redelijk voorspelbaar is. Je kunt dit behoorlijk goed inschatten doordat je enerzijds weet hoeveel leden je nu hebt. En aan de andere kant weet je ook hoeveel leden er de komende maanden gemiddeld bij zullen komen of weg zullen gaan.

Zijn er ineens problemen met de aanwas van nieuwe leden, dan heb je de komende maanden nog steeds een inkomen en heb je de tijd om je strategie aan te passen voordat je het in je inkomsten gaat merken.

Snel online

Je hoeft niet heel veel tekst en video’s kant en klaar te hebben om je membership te starten. Je kunt volstaan met 1 video of 1 mp3, of zelfs helemaal blanco met een leeg forum of enkel een geplande live Q&A-sessie en daar (wekelijks of maandelijks) meer aan toevoegen.

Flexibel

Je kunt snel inspringen op de behoeften van je klanten en in je nieuw toegevoegde materialen steeds een ander aspect belichten.

Lage drempel

De instapkosten voor je klanten zijn laag. De meeste membershipsites zijn betaalbaar zodat ze in het maandbudget van je klant passen. Zodra de inhoud bevalt blijven de klanten hangen.

Interactie

Bij veel membership sites zit een community waarmee jij als coach/leraar regelmatig contact hebt. Je leest meteen hoe er op jouw content gereageerd wordt. Je ziet wat er speelt en kunt je content daarop aanpassen.

Membership website – de nadelen

Als voordeel van een membership website werd net genoemd dat de inkomsten aardig voorspelbaar zijn. Verkopers van membershipsoftware rekenen jou graag voor wat je zou kunnen verdienen met 10, 100 of zelfs 500 leden per maand:

Aantal ledenMaandbedragTotaal
1015,-150,-
5015,-750,-
10015,-1.500,-
50015,-7.500,-
1025,-250,-
5025,-1.250,-
10025,-2.500,-
50025,-12.500,-
Rekenvoorbeeld van de inkomsten van een membership site

De illusie is dat je je membership maar één keer hoeft te verkopen. Vervolgens stapelen de maandelijks terugkerende inkomsten zich vanzelf op.

Uitval

Dit klinkt prachtig, maar de realiteit is dat er bij een membership site sprake is van uitval. Elke membershipsite heeft hiermee te maken. Mensen moeten een reden hebben om te blijven, zodra die wegvalt zeggen ze hun lidmaatschap op.

Mensen blijven gemiddeld een x-aantal maanden lid. Dit getal (de zogenaamde ‘churn-rate’) verschilt per membershipsite. Die churn-rate ligt vaak op 3-4 maanden.

Na een tijdje draaien zal ook voor jouw site duidelijk zijn wat het gemiddeld aantal maanden is dat een persoon lid blijft. Iedere klant haakt op een gegeven moment af.

Dit betekent dat je van tevoren weet wat elke nieuwe klant (gemiddeld) op zal brengen. Net als bij een cursus zul je dus regelmatig nieuwe klanten moeten werven voor je membership.

Je kunt natuurlijk wel het één en ander doen om die gemiddelde opbrengst per klant te verhogen, dit doe je door het interessant voor ze te maken om langer lid te blijven. Daarmee komen we op het tweede nadeel:

Actief blijven

Om die leden zo lang mogelijk geïnteresseerd te blijven houden moet je waarde blijven toevoegen. Dit houdt in dat je je regelmatig bezighoudt met het onderhouden van je site en taken uitvoert zoals:

  • het managen van je community
  • geven van groepscoaching
  • creëren van nieuwe content (video’s, artikelen, mp3’s)

Je moet iets blijven creëren of onderhouden om die terugkerende maandelijkse kosten te rechtvaardigen. Dit is verre van passief en als je van vrijheid houdt moet je heel goed oppassen dat je hiermee niet een ‘baan’ voor jezelf creëert.

Online cursus – de voordelen

Duidelijk resultaat voor je klant

Een online cursus heeft een vastomlijnd doel. Een cursus helpt mensen met 1 specifieke vraag van A naar B. Een online cursus staat op zichzelf en heeft een duidelijk begin- en eindpunt. Van tevoren is voor jou en voor de klant precies duidelijk wat het product doet en wat het kost.

Eenmalige tijdsinvestering

Het materiaal voor je cursus maak je éénmalig. Daarna kun je de cursus zo vaak als je wilt verkopen. Die verkoop kun je helemaal automatiseren, bijvoorbeeld zo:

  • Potentiële klanten komen via een Google zoekopdracht, YouTube video of Pinterest pin op jouw website
  • Zij vragen een gratis proefles per e-mail aan (dit zijn dus enorm geïnteresseerde mensen)
  • Vervolgens ontvangen ze een serie mailtjes met verdere tips en uitleg
  • En uiteindelijk een aanbod om, als ze meer willen leren, jouw cursus te kopen
  • Na verkoop krijgen ze automatisch toegang tot de cursus

Hier zijn allerlei variaties op mogelijk, zowel ingewikkelder als eenvoudiger. Maar op deze manier kun je met weinig tijdsinvestering toch steeds nieuwe klanten krijgen voor jouw cursus.

Hou je van vrijheid, dan is deze manier voor jou wellicht een stuk aantrekkelijker dan een membership site. Zodra het werk gedaan is, is er weinig onderhoudswerk nodig. Cursussen van enkele jaren oud kunnen nog steeds prima werken en mensen een stap verder helpen. Je blijft de voordelen plukken van het werk dat je in het verleden hebt gedaan.

Direct verdienen

Je kunt een goede, éénmalige prijs vragen voor je cursus en mensen van tevoren laten betalen. Eénmaal verkocht is het precies duidelijk wat het oplevert.

Doet jouw cursus wat deze moet doen en ervaren mensen dat ze echt geholpen zijn, dan zijn ze geneigd om meer van je te kopen, of jouw naam te noemen naar anderen toe.

Online cursus – de nadelen

Copywriting

Het nadeel van een cursus is dat de directe kosten voor je klant hoger zijn dan die van een membership. Dit zorgt ervoor dat je betere salescopy moet schrijven om je cursus aantrekkelijk te presenteren. Ben je daar (nog) niet goed in, dan is dat iets wat je moet leren of uitbesteden.

Structuur nodig

Om je cursus goed te kunnen verkopen heeft deze een duidelijk doel nodig. Je moet weten wat de behoeften zijn van je doelgroep, je product daarop aanapssen en duidelijk kunnen communiceren wat het doet.

Strategie

Je moet een goede verkoopstrategie hebben, liefst via diverse kanalen. Een dip in het aantal verkopen in een maand betekent een dip in je inkomsten in diezelfde maand.

Zorg er dus voor dat je niet alleen afhankelijk bent van één kanaal als het gaat om inkomende leads. Algoritmes van zoekmachines en social media kunnen van de één op de andere dag veranderen. Je moet nieuwe mensen kunnen blijven bereiken.

Een goed draaiende website is de beste plek om je cursus te verkopen. Zeker als die website via verschillende kanalen bezoekers ontvangt. Dit maakt jouw inkomsten minder gevoelig voor wijzigingen in allerlei algoritmes.

Betaalde advertenties

Er wordt nogal eens gezegd dat je een cursus makkelijk via een advertentie (op Facebook of Google) kunt verkopen. Maar ads zijn niet meteen zo winstgevend als men zegt. Bovendien is het verkopen via advertenties iets wat tijd kost om te leren. Ook moet je deze advertenties blijven monitoren en weten wanneer je ze moet stoppen.

Wat wel een goede optie is, is je cursus verkopen via het affiliate netwerk van PayPro. Hierbij gaan anderen jouw cursus promoten en verkopen. Jij betaalt alleen per geslaagde verkoop. No cure no pay dus 🙂

Wat wordt het?

BIj de vraag of je moet kiezen voor een online cursus of een membership wordt vaak gekeken naar de hoeveelheid geld die het uiteindelijk oplevert.

Hierbij lijkt een membership website op het eerste gezicht vaak in het voordeel te zijn omdat de inkomsten door zouden lopen, elke maand maar weer. In de praktijk blijkt dat toch tegen te vallen en weet je op een gegeven moment hoeveel je uiteindelijk (gemiddeld genomen) gaat verdienen zodra iemand zich aanmeldt.

Je kunt beter kijken naar wat bij jou en je leefstijl past. Welke manier van werken jou energie geeft. Want hoe meer energie je hebt, hoe meer jij kunt creëren en anderen kunt helpen.

Hier een aantal punten die je mee kunt nemen in je keuze:

Weinig tijd/geld?

Bij zowel een membershipsite als een online cursus zul je je tijd moeten verdelen tussen het creëren van je product en het aantrekken van nieuwe klanten.

Bij een online cursus besteed je in het begin veel tijd aan het creëren. Daarna kun je je voor 90% richten op het aantrekken van klanten voor je cursus. Óf aan het maken van een nieuwe cursus.

Bij een membership site blijf je bezig met creëren en werven tegelijkertijd.

Persoonlijkheid

Je persoonlijkheid speelt ook een grote rol. Krijg jij energie van veel contact met mensen of loop je er juist op leeg? Bij een membership site heb je vaak veel interactie met je klanten. Leden worden in eerste instantie aangetrokken door content, maar de community kan ervoor zorgen dat ze lid blijven. Zeker als die community heel fijn is en jouw leden helpt bij het bereiken van hun doelen.

Ook willen je leden vaak weten hoe jij over dingen denkt en hoe jij bepaalde zaken aan zou pakken. Ze betalen voor toegang tot jou. Past het bij jouw persoonlijkheid en leefomstandigheden om de komende 1-2 jaar regelmatig beschikbaar te zijn voor je leden? Of stop je liever je energie in het maken van een cursus waarmee je klanten zelf aan de slag kunnen en jij je handen vrij hebt?

Fase van je onderneming

Met een membershipsite moet je ervoor waken dat de groep niet te klein is. Zolang je klantenbestand nog niet erg groot is ben je veel tijd kwijt aan het onderhouden van je groep in verhouding tot de inkomsten die je eruit haalt.

Als starter is een cursus vaak interessanter. Je hebt maar 1 lancering nodig om je concept te testen. En je helpt je cursisten meteen van A naar B. Mensen houden van resultaten en zullen je graag blijven volgen.

Wat ik ondernemers vaak heb zien doen is dat ze eerst één of twee betaalde cursussen uitgeven. Om later dan een membership website te starten voor mensen die graag op regelmatige basis (groeps)ondersteuning willen bij het toepassen van de informatie uit de cursus.

Maar een membership kan ook prima je eerste product zijn. Heb je een grote mailinglijst en verwacht je dat je bij de lancering meteen met genoeg leden van start kunt, dan zeg ik: doen.

Soort product

Een membership model werkt goed voor content die meerdere malen geconsumeerd kan worden. Als elke video van jou slechts éénmaal bekeken wordt moet je flink aan de bak om je leden te kunnen blijven voorzien van nieuwe content.

Maar als het gaat om fitnessvideo’s of meditaties dan kun je je voorstellen dat deze video’s interessant zijn om meerdere keren te bekijken of te beluisteren. Hierdoor blijft eerder geproduceerde content ook in een later stadium nog steeds interessant voor je leden.

Lengte lidmaatschap

Verwacht je dat je leden langere tijd lid zullen blijven of dat ze na 3-4 maanden afhaken? Als je van tevoren toch al weet dat het lidmaatschap van korte duur zal zijn dan maak je het jezelf vaak makkelijker om je materiaal te verpakken in een duidelijke cursus met begin en eind.

Conclusie

De keuze tussen een membershipsite of een online cursus zal voor iedereen verschillend uitpakken. Hierbij speelt niet alleen de fase van je onderneming een rol, maar ook je persoonlijkheid en de aard van de content die je aan wilt gaan bieden.

Heb jij je keuze kunnen maken? Of heb je ervaringen met het runnen van een eigen membership site of online cursus en wil je die graag delen? Laat het hieronder weten!

  • Updated 11 mei 2020
Click Here to Leave a Comment Below 0 comments